PUUR shop-in-shop als antwoord op leegstand

Anja Jansen is een verbinder, een vernieuwer en een ondernemende duizendpoot. Met haar bedrijf Always Connecting brengt ze dagelijks mensen, bedrijven en verenigingen bij elkaar. Als oprichter van stichting Veer! streeft ze samen met haar medebestuursleden naar sociale cohesie en samenwerking in het Boschstraatkwartier. En Shop-in-shop PUUR is haar antwoord op leegstand en dé plek waar startende ondernemers en kleine zelfstandigen hun producten presenteren aan een groot publiek.

Door: stadsreporter Lieke Rijkx

PUUR werd op 31 maart 2014 officieel geopend. Het door Anja bedachte concept werd ondersteund door Woonpunt en The Marketing Factory. Kleine ondernemers, winkeliers, kunstenaars en andere ontwerpers huren er een stuk van de winkel. Flexibel, dagelijks opzegbaar en met minimale financiële risico’s. Iedere huurder kan gebruik maken van de diensten die PUUR biedt. Marketing en promotie worden centraal geregeld. De kassa met pin, de verse koffie, de verkoopadministratie en de vrolijk fluitende zebravinkjes zijn er voor iedereen. Het begon met vijf ondernemers, inmiddels zijn dat er vijfenvijftig.

Een tafel in de parkeergarage
“Ik houd heel erg van bazaars, ik vind het ontzettend jammer dat steeds meer kleine winkeltjes verdwijnen én ik kom uit een ondernemersgezin”, is Anja’s verklaring voor het starten met Puur. “Mijn moeder zei altijd ‘Wat jij in je hoofd hebt, heb je niet in je kont’, waarmee ze bedoelde dat ik mijn plannen altijd uitvoer. En daar had ze gelijk in.”

In Anja’s oorspronkelijke plan, kwam geen prachtig pand op een A-locatie voor. Ze dacht er eerst aan om in de Q-Park-garages tegen dagtarief tafels neer te zetten om spullen te verkopen. “Maar het is natuurlijk veel leuker om een plek te hebben waar mensen blijven hangen met een kop koffie en waar vrijwilligers en stagiaires hun handen uit de mouwen kunnen steken.”

PUUR is geworden zoals het in mijn hart zat
Die vrijwilligers, onder andere afkomstig van Radar, werken met veel plezier bij PUUR net als Anja zelf. De ‘inwonende ondernemers’, draaien ook af en toe een kassadienst, of houden de social media bij. Via Facebook houdt iedereen contact met elkaar. “Als ik op vakantie wil, plaats ik een oproepje met de vraag wie mijn taken overneemt. Tot nu toe is dat altijd goed gekomen.”
Maar niet alles liep altijd van een leien dakje. “Door schade, schande en het betalen van leergeld ben ik wijzer geworden. Dingen hadden anders gekund, maar ik heb nergens spijt van. Puur is moeilijk te omschrijven, maar is geworden zoals het in mijn hart zat.”

1001 plannen
Bij Anja blijft het ondernemersbloed bruisen en blijven de plannen kriebelen. Zaterdag 14 november opent een pop-up met kunst aan Boschstraat 65. Als de week voor Kerst het glazen huis in Heerlen staat, sluit ze erbij aan voor het goede doel. Met PUUR neemt ze deel aan de Serious Pop-up op donderdag 10 december in de Muziekgieterij. En als carnaval voor de deur staat, wil ik een levende carnavalskraam inrichten op de woensdagmarkt. “Plannen genoeg. Ik had graag een budget om mee te spelen.”

Related Posts

Site Menu